به گزارش راهبرد معاصر؛ به هم ریختگی و تلاطمات قیمت خودرو در فاصله سالهای 1397 تا 1400 دولت دوم روحانی هنوز در خاطره مردم مانده است. طی این سالها به علت کاهش شدید تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه در سال فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به شدت افزایش یافته بود و حضور دلالان در بازار خودرو به شدت بیداد میکرد.
از دیگر معضلات بازار خودرو در دولت دوم روحانی تولید خودروهای ناقص و انباشت دهها هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان به بهانه عدم وجود قطعه بود. بطوری که در سال 1397 در مجموع 956 هزار خودرو در کشور تولید شده بود که از این تعداد 200 هزار خودرو بصورت ناقص تولید شده بود.
در سال 1398 نیز 582 هزار خودروی کامل و 250 هزار خودروی ناقص در کشور تولید شد و در سال 1399 نیز 742 هزار خودروی کامل و 250 هزار خودروی ناقص در کشور تولید شده بود. در سال 1400 نیز روند تولید خودروی ناقص در کشور ادامه داشت به طوری در این سال 200 هزار خودروی ناقص و 764 هزار خودروی کامل در کشور تولید شد.
اما با روی کارآمدن دولت شهید آیتالله ابراهیم رئیسی و اهتمام ویژه وی به تنظیم بازار خودروی سواری، بلافاصله وضعیت تولید و عرضه خودرو در کشور تغییر کرد و نه تنها بازار خودروی کشور از آن وضعیت آشفته خارج شد بلکه در سال 1401 بالاترین رشد تولید خودرو در دنیا برای ایران در بین کشورهای دارای تولید بالای یک میلیون دستگاه رقم خورد.
این گزارش میافزاید: در سال 1401 بعد از 4 سال تولید خودرو در کشور به بالای یک میلیون دستگاه رسید بطوریکه در این سال یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد.
همچنین در دولت شهید رئیسی تولید خودروهای ناقص و انباشته شدن خودرو در پارکینگ خودروسازان داخلی نیز پایان یافت. /فارس